27.4.20 JÄSENTIEDOTE 7 / 2020

SENIORIYHDISTYS TOIMII…

Katsotaan mitä pääministeri Sanna Marin 3.5.20 seuraavaksi linjaa, mutta näyttää hyvin todennäköiseltä, että kaikki yhdistyksemme kokoontumiset ja jäsenten tapaamiset siirtyvät syksyyn. Toivottavasti niin ei käy, mutta jos rajoitukset jatkuvat syksylläkin, niin sitten aiomme käynnistää videoluentoja ym. etätoimintaa.

Puheenjohtajan videotervehdys

Yhtenä etätoiminnan ensiaskeleena jaamme puheenjohtajan videotervehdyksen pian 3.5.20 jälkeen. Lähetämme siitä tarkemmat ohjeet erikseen.

Kirjavälitys (luovuttajat / hakijat)?

Kirjastot ovat kiinni ja voi olla, että joku kaipaa lisää luettavaa. Olemme hallituksessa keskustelleet, miten voisimme kirjavälityksen jäsentemme kesken organisoida. Ennen sen aloittamista haluamme selvittää, kuinka moni olisi kirjoja valmis hakemaan. Jos siis kaipaat kirjoja, niin kerro se sähköpostilla osoitteeseen: milli.anttonen@gmail.com Aiemmat tiedotteet 3-6/2020 Muistakaa myös aiempien jäsentiedotteiden liikuntavihjeet, puhelinsoitot, päivän kevennykset kotisivuilla (googlaa ”porvoon seniorit” ja klikkaa ”Porvoon Kansalliset Seniorit ry”) ja auttava puhelin : Irmeli Hoffren 040-7786107 ja Eeva-Liisa Kangas 0400-414420. Aurinkoisin Wappu- ja puheenjohtajaterveisin,

6.4.20 JÄSENTIEDOTE 6/2020

SENIORIYHDISTYS TOIMII…

Kuten jo ensimmäisessä koronatiedotteessa 13.3 ennakoin, niin tilanne pysyy poikkeuksellisena pitkälle toukokuuhun, joten ainakin tiistaiset jäsentapaamiset jatkuvat vasta syksyllä. Seurataan tilannetta, jaksetaan selvitä ja palataan asiaan. Olemme taas hallituksessa keskustelleet kahdesta seuraavasta askeleesta, jotka haluamme teille viestiä.

Jumppahetket!

Sosiaalisessa mediassa on jumppamahdollisuuksia ja useampikin jäsenemme on ehdottanut, kiitos siitä, ja suositellut osallistumista paikalliseen maksuttomaan EtäFysio:n https://tuolifysio.fi/ . Se on kahdesti viikossa ja siitä on tietoa jo ollutkin omilla kotisivuillamme .
Tällä viikolla 6.4 alkaa TV2:ssa ja Yle Areenassa arkipäivisin klo 8:50 ja uusintana klo 15:50 helposti kotona toteutettava Jumppahetki erityisesti ikäihmisille.

Aivojumppa!

Mielen virkeys on näinä sisäoloaikoina vähintäänkin yhtä tärkeätä kuin liikunta ja ulkoilu. Muistikerhon vetäjä Lissu muisti myös viestillä ja ohessa kaikille sopiva hiljaisen viikon hiljainen tehtävä.

Muistakaa myös Päivän kevennykset kotisivuilla ja yhdistyksemme Auttava puhelin: Irmeli Hoffren 040-7786107 ja Eeva-Liisa Kangas 0400-414420 koronatilanteeseen liittyvissä kysymyksissä.

”Mennään virpomaan, mennään varpomaan, mennään toivottamaan terveyttä läpi koko maan!”

Aurinkoisin Pääsiäis- ja puheenjohtajaterveisin,

26.3.2020  JÄSENTIEDOTE 5/2020

SENIORIYHDISTYS TOIMII!

Poikkeustilanne jatkuu – kyllä se ohikin jossain vaiheessa menee – ja jatkuu ja olemme hallituksessa päätyneet kahteen seuraavaan askeleeseen, joilla haluamme toimintaa piristää, kaikesta huolimatta, olosuhteet hyväksyen.

Puhelinsoitot!

Sosiaalinen vuorovaikutus ja tunne oman elämän hallinnasta ovat kaikkien meidän keskeisiä tarpeita. Eristyksissä olo voi käydä raskaaksi. Niinpä toivon ja kehotan, että me kaikki soittaisimme toinen toisillemme, erityisesti yksineläjille, kerhonvetäjät kerholaisille, tutut tutuille ja tuntemattomat tuntemattomille. Poikkeustilanteessa poikkeuksellisesti.
Muistakaa myös yhdistyksemme ”Auttava puhelin”: Irmeli Hoffren 040-7786107 ja Eeva-Liisa Kangas 0400-414420 koronatilanteeseen liittyvissä kysymyksissä.

Päivän kevennys kotisivuilla!

Ilo on hyvinvointiteko, joka poikkeusaikoina kannattaa muistaa siinä missä käsien pesu. Suruviestienkin keskellä, ja ehkä juuri silloin, iloviestejä tarvitaan. Joka arkipäivä löydät minun valitsemani päivän kevennyksen yhdistyksen kotisivuilta niin kauan kuin poikkeustilanne kestää. Jos kuulet uuden hauskan jutun, niin kerro se minulle. Jaettu ilo on kaksinkertainen ilo.

Samalla totut käyttämään yhdistyksen kotisivuja, joille pääset yksinkertaisesti näin: valitse Google ja kirjoita siihen ”porvoon seniorit” ja avaa ”Porvoon Kansalliset Seniorit ry”, niin olet kotisivuilla. Tai valitse Googlen sijasta joku selain (Firefox ymv.) ja kirjoita siihen ”porvoon seniorit”.
Sinun ei tarvitse kirjoittaa täyttä osoitetta: www.porvoo.senioriyhdistys.fi

Kätellä ei saa, mutta hymyillä saa! Tapaamisiin jossain vaiheessa, puheenjohtajaterveisin,

(risto.anttonen1@gmail.com)

JÄSENTIEDOTE 4/2020 18.3.2020 Hyvät seniorit, SENIORIYHDISTYS TOIMII! Moni meistä on ”karanteenia vastaavissa olosuhteissa” ja tilanne jatkuu samana valtiovallan linjauksen mukaan ainakin 13.4.2020 asti. Kuten kerroin edellisessä jäsentiedotteessa, niin koko kevätkautemme toiminnan jatko on epävarma. Kaikki yhdistyksemme tilaisuudet on peruttu toistaiseksi ja ilmoitamme heti, kun tilanne muuttuu. Ja kyllä se jossain vaiheessa muuttuu. Yhdistyksen hallituksessa päätimme, että jotain sellaista haluamme ja voimme sentään tehdä, millä edes vähän voisimme vähentää eristäytymistä ja lisätä yhdessäoloa, kaikesta huolimatta. Päätimme ottaa nämä kaksi askelta:

1. Erikseen kävely yhdessä Nyt on mainio tilaisuus ulkoilla ja se on hauskempi tehdä yhdessä, mutta kuitenkin niin, ettemme kokoonnu yhteen. Sopikaamme, että he, jotka haluavat, osuttavat päivittäisen kävelynsä Joonaanmäen pururadalle klo 11-12 ja/tai klo 16-17. Ja tervehditään hymyillen kun tavataan!

2. Auttava puhelin Jos sinulla on koronavirukseen liittyvä tärkeä kysymys, johon et ole löytänyt tai saanut vastausta tai tarvitset apua, mutta et tiedä, mistä sitä voisi saada, niin soita senioriyhdistyksen auttavaan puhelimeen: Irmeli Hoffren 040-778 6107 tai Eeva-Liisa Kangas 0400-414 420. Kätellä ei saa, mutta hymyillä saa! Tapaamisiin taas jossain vaiheessa, puheenjohtajaterveisin, RISTO

JÄSENTIEDOTE 3/2020

Hyvät seniorit,
KORONAVIRUKSEN VUOKSI PERUUTAMME JÄSENTAPAAMISEN TIISTAINA 17.3.
OMENAMÄESSÄ JA KERHOTAPAAMISET SEKÄ MUUT TILAISUUDET TOISTAISEKSI.
Viranomaiset kehottavat pitämään kokoukset etänä ja eri järjestöt peruvat
tilaisuuksiaan. Porvoon kaupunki on perunut eläkeläisille järjestetyt ja kaikki muut
kaupungin järjestämät tapahtumat. Lisäksi kaupunki on asettanut Omenamäkeen
ja muihin palvelutaloihin vierailukiellon.
Tämä on tilanne toistaiseksi ja esimerkiksi Porvoon kaupungin rajoitukset ovat
voimassa toukokuun loppuun saakka, joten koko kevätkautemme jatko on
epävarma. Seuratkaa yhdistyksemme viestintää, pidämme teidät ajan tasalla.
Kyllä tästäkin selviämme, kun yhdessä toimimme oman harkinnan ja
viranomaisohjeistuksen mukaan.
Hallituksen puolesta, puheenjohtajan terveisin,

JÄSENTIEDOTE 2/2020

Porvoon kansalliset seniorit ry

Porvoon kansalliset seniorit ry Porvoon kansalliset seniorit haluaa olla Porvoon kiinnostavin eläkeläisyhdistys, 334 jäsentä. Monipuolinen toimintamme houkuttelee yhä uusia aktiivisia jäseniä. Vuoden 2020 jäsenmaksu on 30 euroa.

Kotisivut: www.porvoo.senioriyhdistys.fi

Jäsentapaamisemme Omenamäen palvelukeskuksessa! Jäsentapaamisemme ovat joka toinen (parillinen) tiistai Omenamäen ruokasalissa, Tulliportinkatu 4. Kahvitus klo 15, ohjelma alkaa noin klo 15.15 ja kokous päättyy noin klo 16.30.

17.3. Luopumisen ulottuvuudet ja ihmisenä kasvaminen Helena Erjanti, opetusneuvos, Nurmijärvi

31.3. Yritysvierailu Lamorilla, Rihkamatori 2 Juha Muhonen, Lamor Finland

14.4. Eduskuntakatsaus Heikki Vestman, kansanedustaja

28.4. Matkailu ja seniorit Raimo Ikonen, matkailukerhon vetäjä 12.5. Seniorien sauvakävely Jukka Kostiainen, sauvakävelyn ohjaaja Kerhotoimintaa

(HUOM! Seuraa kotisivuja, facebookia ja Uusimaan viikonvaihteen Yhdistys-palstaa)

Aivojumppa/muistikerho Vetäjä: Eeva-Liisa Kangas, 0400-414420, eevaliisakangas@hotmail.com Omenamäessä klo 14.00 -15.30 joka 3. keskiviikko 18.3, 8.4 ja 29.4. Rentoa yhdessäoloa aivosoluja herättelevien tehtävien ja virikkeiden avulla.

Iltakoulu Vetäjä: Hannu Tynkkynen, 040-7015170, hannu1.tynkkynen@gmail.com Keskustelutilaisuus ravintola Hanna-Mariassa klo 17.00 – 18.30. Lue tiedotteita, seuraava iltakoulu toukokuussa, aihe: Hyvinvointivaltio.

Iltapäiväkahvit Café Cabriole klo 14.30 kuukauden 3. keskiviikko 18.3, 15.4 ja 20.5. Kokoonnutaan talvipuutarhaan iltapäiväkahveille juttelemaan. Kirjallisuuspiiri sivu 2 Vetäjä: Liisa Fellman-Paul, 050-3456689, liisa.fellman@fellpaul.fi Perjantai 13.3. klo 15 Oikkonen-Raevaara: ”Ihon alla” Lue tiedotteita ja ole paikan osalta yhteydessä vetäjään.

Kirjoittajapiiri Vetäjä: Maijaliisa Dieckmann, 040-5062032, ml.dieckmann@pp.inet.fi Keskiviikkona 25.3. klo 14 Uikkutie 14. Tule tallentamaan elämäntarinaasi.

Kulttuuriklubi Vetäjä: Hilkka Knuuttila, 050-5772393, hilkka@knuuttila.fi Ti 26.5. Björn Weckström Didrichsenin taidemuseossa ja lounas Keilaniemessä, ilm. Hilkalle viim 30.4. Ke 3.6. klo 13 Kulttuurilounas Rafael’s & Bar Bistro, H.Tenhovuori: Porvoolainen ruokakulttuuri. Laulupiiri Yhteyshenkilö: Milli Anttonen, 040-8549230, milli.anttonen@gmail.com Omenamäen ruokasalissa klo 15.00 – 16.00 maanantait 30.3 ja 27.4. Marjukka Riihimäki laulattaa palvelukeskuksessa senioreita (5 e/krt). Lounastapaaminen Vetäjä: Leena Metsäranta, 040-1830008, leena.metsaranta@gmail.com

Perjantai 27.3. klo 13 Safkiss Haaga-Helia (6,90 e, jälkiruoka 1e), ilmoittaudu vetäjälle viim. 24.3. Seuraavat tapaamiset klo 13 pe 24.4 ja ke 3.6 Kulttuurilounas kulttuuriklubin kanssa. Luontokerho Vetäjät: Irmeli Hoffrén, 040-7786107, irmeli.hoffren@pp.inet.fi, Arja Kostiainen, 044-2828685, kostiainenarja33@gmail.com, Hilkka Piipponen, 040-5834199, hilkka.r.piipponen@gmail.com

Ma 25.5 retki Malmgårdiin, kartanon ja luomuviljelyn esittely (35e jos 30 hlöä), ilm. Arja ja Hilkka 15.5. Matkailukerho Vetäjä: Raimo Ikonen, 0500-841363, raimo.ikonen@konsultia.fi Kokemuksia eri kohteista, lue tiedotteita, seuraavan kokouksen aihe: Espanja.

Pelikerho Vetäjät: Milli Anttonen, 040-8549230, milli.anttonen@gmail.com, Seija Salmikivi, 050-3289203, seija.salmikivi@netti.fi, Tero Salmikivi, 050-5504999, tero.salmikivi@kolumbus.fi Lundintalo, Aleksanterink. 11 klo 14-16 tiistait 24.3, 7.4, 21.4 ja 5.5. Bocciaa, canastaa ja carcassonea joka toinen tiistai.

Liikuntaa AquaFit-allasjumppa torstaisin klo 10.00 – 10.45 Haikossa (12 e/krt, 100 e/10 krt, pyyhe mukaan).

Kuntosali Kunto-Wernerissä torstaisin klo 13, ilmainen tutustumiskäynti ja opastus.

Golf-kerho Virvikissä kuukauden toinen maanantai 11.5. alkaen. Vetäjä: Päivi Karlsson, 040-9377210, tiikarlsson@gmail.com Matkoja, retkiä, teatteria Vetäjä, ilmoittautumiset: Jorma Koistinen, 0400-555809, jorma.e.koistinen@gmail.com La 18.4. ”Anu Pentik”, Kouvolan kaup.teatteri (klo 18), lounas Moision kartanossa, 54 e + bussi. Ti 9.6. klo 7-20 Kesäretki Turun saaristoon, jossa m/s Östern, kaikki yht. 80 e (min. 30 hlöä)

To 25.6. ”Seitsemän veljestä”, Taaborinvuori Nurmijärvi, 28 e (lippu + pullakahvit) sivu 3 Pe 7.8. Hamina Tattoo

Digiä kaiken ikää Ryhmät ja lisätiedot: Veijo Vilenius, 040-5027255, veijo.vilenius@gmail.com Ilmaisdigikurssi perjantaisin klo 9.30 – 11.45 kansalaisopistossa, Mannerheimink. 15. Ryhmä A (vastaalkajat) perjantait 20.3 ja 3.4. Ryhmä B perjantait 13.3 ja 27.3. Careeriassa, Hevosenkengänk. 2, ICT (kännykkä, tietokone)-tukipiste maanantaisin klo 15-18 ja

Teemaluennot klo 15-17: to 9.4. Facebook, WhatsApp ja to 7.5. Tiedostot hallintaan.

Digitietoiskut (Veijo) jäsentapaamisissa.

Yhdistyksemme 40 vuotta – juhlavuoden 2020 tapahtumia! Syntymäpäiväkahvit tänä vuonna pyöreitä vuosia täyttäville jäsenille.

2.10. perjantai klo 13.00 – 16.00 Villa Haikossa 40-vuotisjuhla. 13.12. klo 10.00 Piirin kirkkopyhä tuomiokirkossa ja seurakuntakodissa.

Muita tapahtumia

To 23.4. klo 14-16 Uusien jäsenten perehdyttäminen Omenamäessä 2.-4.6.

Kansallisen senioriliiton liittokokous Savonlinnassa To 11.6. Piirin kesätapahtuma Lohjalla Ikäihmisten neuvottelukunnan (porvoolaiset eläkeläisjärjestöt)

Ikäihmisten olohuone - Careeria, kahvit, opiskelijapalvelut klo 15-17 ma 6.4 (auto/logistiikka),

ma 4.5 (jalkahoito) Porvoon kaupunki -

ma 20.4. klo 13 Taidetehdas ”Syödään yhdessä”, Merja Larivaara, lounas (12 e), liput Omenamäki 16.3- -

pe 24.4 klo 14-16 Taidetehdas, maksuton Senioridisko, DJ Börje (72 v) -

Omenamäen kuntosalissa maksuton vertaisopastus eläkeläiseltä eläkeläiselle

Ulkomaanmatkat (jäsenillä on hyvä mahdollisuus osallistua Liiton ja Piirin matkoille) 26-30.4. Nizza, kansallisen senioriliiton jäsenmatka, 1395 e, myynti@okmatkat.fi Aurinkoisin kevättalven ja puheenjohtajan terveisin, Risto

JÄSENTIEDOTE  1/2020

Porvoon kansalliset seniorit ry

Porvoon kansalliset seniorit on Porvoon kiinnostavin eläkeläisyhdistys, 330 jäsentä. Monipuolinen toimintamme houkuttelee yhä uusia aktiivisia jäseniä. Vuoden 2020 jäsenmaksu on 30 euroa. www.porvoo.senioriyhdistys.fi

Jäsentapaamisemme Omenamäen palvelukeskuksessa!

Jäsentapaamisemme ovat joka toinen (parillinen) tiistai Omenamäen ruokasalissa, Tulliportinkatu 4. HUOM! Kahvitus klo 15, ohjelma alkaa noin klo 15.15 ja kokous päättyy noin klo 16.30.

18.2.                  Sääntömääräinen kevätkokous
                           Edunvalvontavaltuutus
                           Päivi Kuusimäki, pankkilakimies, OP Itä-Uusimaa

3.3.                    1900-luvun alun Viipuri – suolapulssi Suomelle
                           Matti Hyökki, emeritusprofessori, Laulu-Miesten johtaja

17.3.                  Luopumisen ulottuvuudet ja ihmisenä kasvaminen
                           Helena Erjanti, opetusneuvos, Nurmijärvi

31.3.                  Yritysvierailu Lamorilla, Rihkamatori 2
                           Juha Muhonen, Lamor Finland

14.4.                  Eduskuntakatsaus
                           Heikki Vestman, kansanedustaja

28.4.                  Matkailu ja seniorit
                           Raimo Ikonen, matkailukerhon vetäjä

12.5.                  Seniorien sauvakävely
                           Jukka Kostiainen, sauvakävelyn ohjaaja

Kerhotoimintaa (seuraa kotisivuja, facebookia ja Uusimaan viikonvaihteen Yhdistys-palstaa)

Aivojumppa/muistikerho
Vetäjä: Eeva-Liisa Kangas, 0400-414420, eevaliisakangas@hotmail.com
Omenamäessä klo 14.00 -15.30 joka 3. keskiviikko 26.2, 18.3, 8.4 ja 29.4.
Rentoa yhdessäoloa aivosoluja herättelevien tehtävien ja virikkeiden avulla.

Iltakoulu
Vetäjä: Hannu Tynkkynen
Ravintola Hanna-Maria maanantaina 24.2. klo 17.00 – 18.30.
Keskustelutilaisuus alustuksen pohjalta, aihe: Ilmastonmuutos.

sivu 2

Iltapäiväkahvit
Café Cabriole klo 14.30 kuukauden 3. keskiviikko 19.2, 18.3, 15.4 ja 20.5.
Kokoonnutaan talvipuutarhaan iltapäiväkahveille juttelemaan.

Kirjallisuuspiiri
Vetäjä: Liisa Fellman-Paul, 050-3456689, liisa.fellman@fellpaul.fi
Kaksi kirjaa jo keskusteltu 2020, lue tiedotteita ja ole yhteydessä vetäjään.

Kirjoittajapiiri
Vetäjä: Maijaliisa Dieckmann, 040-5062032, ml.dieckmann@pp.inet.fi
Tule tallentamaan elämäntarinasi, kokoontumisajat ilmoitetaan erikseen.

Kulttuurikerho
Vetäjä: Hilkka Knuuttila, 050-5772393, hilkka@knuuttila.fi
Tutustuminen kulttuurikohteisiin (Reitz ja Kirpilä 12.2.)
Seuraavaksi tiistaina 26.5. Björn Weckström, Didrichsenin taidemuseo.

Laulupiiri
Yhteyshenkilö: Milli Anttonen, 040-8549230, milli.anttonen@gmail.com
Omenamäen ruokasalissa klo 15.00 – 16.00 maanantait 24.2, 30.3 ja 27.4.
Marjukka Riihimäki laulattaa palvelukeskuksessa senioreita (5 e/krt).

Lounastapaaminen
Vetäjä: Leena Metsäranta, 040-1830008, leena.metsaranta@gmail.com
Pe 28.2 klo 13.00 ravintola One, Rihkamatori, ilmoittaudu vetäjälle.
Seuraavat tapaamiset klo 13 perjantait 27.3, 24.4 ja 29.5.

Luontokerho
Luontoaiheisia tapahtumia. Maanantai 25.5. kartanoretki Malmgårdiin.

Matkailukerho
Vetäjä: Raimo Ikonen, 0500-841363, raimo.ikonen@konsultia.fi
Kokemuksia eri kohteista, to 20.2 klo 15 Omenamäki Melba, aiheena Unkari.
14-15.3 kansalaisopistossa unkariseminaari vasta-alkajille, ilmoittaudu Raimolle.

Pelikerho
Lundintalo, Aleksanterink. 11 klo 14-16 tiistait 25.2, 10.3, 24.3, 7.4, 21.4 ja 5.5.
Bocciaa, canastaa ja carcassonea joka toinen tiistai.

Liikuntaa

Golf-kerho Virvikissä kuukauden toinen maanantai 11.5. alkaen.
Vetäjä: Päivi Karlsson, 040-9377210, tiikarlsson@gmail.com

sivu 3

Matkoja, retkiä, teatteria

27.2. (täynnä) ”Vihainen leski”, Helsingin kaupunginteatteri, bussi klo 11.15 Kevätkumpu Reina, 11.30 Rauhankatu, sen jälkeen Taidetehdas, Näsi, Katajamäki, Helsinki.
18.4. ”Anu Pentik”, Kouvolan kaupunginteatteri, lounas Moision kartanossa, 54 e + bussi.
Kesäretki (seuraa tiedotteita)
7.8.  Hamina Tattoo
Elokuu: ”Seitsemän veljestä”, Taaborinvuori, Nurmijärvi

Digiä kaiken ikää

Ryhmät ja lisätiedot: Veijo Vilenius, 040-5027255, veijo.vilenius@gmail.com
Ilmaisdigikurssi perjantaisin klo 9.30 – 11.45 kansalaisopistossa, Mannerheimink. 15. Ryhmä A (vasta-alkajat) perjantait 14.2, 6.3, 20.3 ja 3.4. Ryhmä B perjantait 28.2, 13.3 ja 27.3.
Careeriassa, Hevosenkengänk. 2, ICT (kännykkä, tietokone)-tukipiste maanantaisin klo 15-18 ja Teemaluennot torstaisin klo 15-17: Google (27.2), Facebook (9.4), Tiedostot (7.5).
Digitietoiskut (Veijo) jäsentapaamisissa.

Yhdistyksemme 40 vuotta – juhlavuoden 2020 tapahtumia!

Syntymäpäiväkahvit tänä vuonna pyöreitä vuosia täyttäville jäsenille.
2.10. perjantai klo 13.00 – 16.00 Villa Haikossa 40-vuotisjuhla.
13.12. klo 10.00 Piirin kirkkopyhä tuomiokirkossa ja seurakuntakodissa.

Muita tapahtumia
20.4. klo 13-15 ”Syödään yhdessä”, kaupungin kulttuurilounas, Taidetehdas (12 e)
11.6. Piirin kesätapahtuma Lohjalla.

Ulkomaanmatkat (Jäsenillä on hyvä mahdollisuus osallistua Liiton ja Piirin matkoille)

Aurinkoisin kevät-talven ja puheenjohtajan terveisin,