PÄIVÄN KEVENNYS / Risto:

27.3:

”Hämmentäviä uutisia politiikan saralla, kaikki ovat saaneet mitä halunneet. Persut saivat rajat kiinni, vihreät lentokoneet maahan, vasemmisto kauppojen hyllyt tyhjiksi, keskusta Väyrysen kotikaranteeniin, kokoomus yritystukihanat auki, ja kristilliset baarit kiinni.”

30.3:

”Kaksi vaeltajaa nousee aamulla Alaskassa teltastaan ja näkee mustakarhun lähestyvän. Toinen laittaa kiireesti lenkkitossut jalkaansa, mihin kaverinsa pilkkaa: Luuletko noilla olevasi karhua nopeampi?
- En, riittää kun olen sinua nopeampi.”

31.3:

”Ihminen on silloin vanha, kun ’mitä minä sanoin’ perässä on huutomerkin sijasta kysymysmerkki.”

1.4:

”Sanoivat, että kun menet kauppaan, niin suusuoja ja käsineet riittää. Ne valehteli, kaikilla muilla oli myös vaatteet päällään.” (Aprillia!)

2.4:

”Kaupungin talous on painunut huonoon kuntoon. Kehityskeskustelussa kaupunginhallituksen puheenjohtaja sanoo kaupunginjohtajalle: Emme nyt tässä tilanteessa valitettavasti voi antaa palkan korotusta, mutta, jotta et jäisi aivan ilman – annamme sinulle paljon anteeksi!”

3.4:

”Miksi kissa on hiljaa? Se on naulakossa!”

6.4:

”Pekka saapuu myöhään norjalaiseen hotelliin ja harmistuu kovin, kun baari on jo suljettu. Yöportieeri lupaa kuitenkin järjestää asian ja kysyy, millaista viiniä Pekka haluaa?
- Punaista tai valkoista, mitäs väliä sillä on? Eihän tässä maalaamaan ruveta!”

7.4:

”Pääsisäisnoita istui putkassa ja poliisi selitti virkaveljelleen: ’Hän ylitti maakuntarajan laittomalla ilma-aluksella ja näyttää lisäksi kuuluvan riskiryhmään!”

8.4:

”Jääkärit tervehtivät sanoen ’vapaata isänmaata’ ja me nyt samassa hengessä toivotamme: ’Vapaata Uuttamaata!”

9.4:

”Poika tuli seurakunnan pääsiäisleiriltä ja häneltä kysyttiin, millaista siellä oli?
- Ei ollut pääsiäistipuja, ei maalattu munia, eikä virvottu – joku kuolemantapaus siellä oli.”

14.4:

”Marcus Wallenbergin kipparoima purjevene oli palaamassa satamaan, kun Wallenberg viime tingassa huomasi, että vauhtia on aivan liikaa, törmäystä ei voi välttää ja huusi ruorimiehelle: Sikta på något billigt!”

15.4:

”Istukka? Onko sellainen sana tuttu kielikokeessa kysyttiin maahanmuuttajalta, joka vähän emmittyään muistikin sen kuulleensa: ’Istukka, olkka hyvä!”

16.4:

”Presidentti Kekkonen vieraili maakuntakierroksellaan maalaistalossa ja laski tuvassa olevan kymmenen lasta. Hänelle kerrottiin, että kyseessä on viidet kaksoset, jolloin Kekkonen kääntyi emännän puoleen ja kysyi, onko joka kerralla tulleet kaksoset? Emäntä vähän punastui ja vastasi ujosti: ’On ollu kertoja, että ei oo tullu mittään.”

17.4

”Poliitikolla pitää olla niin paksu nahka, ettei hän tarvitse selkärankaa!” (Ben Zyskowicz)

20.4:

”Elizabeth Taylorin seitsemäs aviomies pohti ennen hääyötä: ’Tiedän, mitä minun pitää tehdä, mutta en tiedä, miten teen siitä mielenkiintoisen!” (tilaisuuden viimeisen puhujan aloitus)

21.4:

”Kun meillä poliittinen haukkumanimi  on ’meloni’ – vihreä päältä, mutta punainen sisältä – niin vastaavanlainen ilmaisu Kiinassa on ’banaani’ – keltainen päältä, mutta valkoinen sisältä.”

22.4:

”Mies ajoi moottoripyörällä nahkatakissa, mutta koska tuuli meni lävitse napinrei’istä, hän pysäytti ja käänsi takkinsa niin, että napit tulivat selkäpuolelle. Mies ajoi sitten nurin ja kun ambulanssi ehti paikalle, sivulliset auttajat kertoivat, että moottoripyöräilijä oli ensin osoittanut jotain elonmerkkejä, mutta kun he olivat saaneet hänen päänsä oikeaan asentoon, hän oli menehtynyt.” (R.Reagan kertoi M.Koivistolle)

24.4:

”Kaikissa meissä on myös pieni, ilkeä ihminen, ja koska Kekkonen oli suurmies, niin hänessä myös se pieni ihminen oli suuri.” (Paavo Lipponen)

27.4:

”Tellervo Koivistolta kysyttiin, oliko heillä Mauno Koiviston kanssa koskaan avioero lähellä, johon Tellervo vastasi: ’Ei ero, mutta murha kyllä.”

28.4:

”Viikonpäivät englanniksi, tuorein käännös: -day, -day, -day, -day, -day, -day and -day.”

29.4:

”Gin tonic pelasti enemmän englantilaisten henkiä kuin imperiumin kaikki lääkärit!” (Winston Churchill) (Siirtomaaisännät ottivat Intiassa malarialääkkeeksi tonic-vettä, joka sisältää kiniiniä, jonka seuraajia on mahdolliseksi koronalääkkeeksi mainittu klorokiini.)

30.4:

”Olen juonut maljan niin monen terveydeksi, että olen itse täysin sairas.” (vanha diplomaatti)

Iloista vappua kaikille!

4.5:

”Tampereen Osku käveli kapinan aikana kadulla, kun porttikongista pisti esiin kivääri ja vihainen kysymys: ’Punainen vai valkoinen?’ Osku vastasi: ’Oloosuhteisiin nähren, olis tärkeetä tietää, kuka kysyy?”

5.5:

”Ennen sotaa Paasikivi neuvotteli Moskovassa ja sanoi Molotoville, että meillä on puoli miljoonaa sotilasta. ’Meilläpä onkin miljoona!’ vastasi Molotov, johon Paasikivi: ’Täytyy sähköttää Helsinkiin, että antavat kaksi patruunaa.” (J.K. Paasikivi 150 vuotta 27.11.20)

6.5:

”Moskovan eläintarhan kävijämäärän laskiessa, politbyroo palkkasi ihmemiehen Siperiasta, joka sai kävijämäärän nousuun esittelemällä leijonaa ja lammasta samassa häkissä. Politbyroo halusi tietää tempun salaisuuden ja lopulta Siperian mies taipui kuulusteluissa ja paljasti: ’Otan joka näytökseen uuden lampaan.” (Max Jakobsson rauhanomaisesta rinnakkaiselosta)

7.5:

”Vahingosta ei viisastuta, vaan vihastutaan.” (Mauno Koivisto

8.5:

”Kun myin jalkapallojoukkueeni, niin ostaja vaati sopimukseen viiden vuoden kilpailukieltoa. En suostunut, vaan sanoin, että sen pitää olla vähintään kymmenen vuotta!” (Hjallis Harkimo)

11.5:

”Elämän tarkoitus ei ole päästä golf-kentälle mahdollisimman rikkaana.” (Kari Enqvist)

12.5:

”Eläin elää, ihminen ihmettelee.” (Ismo Alanko)

13.5:

”Eräältä vanhalta tietäjältä kysyttiin, mitä hän oli oppinut elämän tarkoituksesta. –’No’, hän vastasi, ’olen oppinut olevani täällä maan päällä auttamassa muita ihmisiä. Vielä minulle ei ole valjennut, miksi ne muut ihmiset ovat täällä.” (Y.N.Harari, 21 oppituntia maailman tilasta)

14.5:

”Pohjanmaan mieheltä kysyttiin, miksi hän sanoo asiat aina kahteen kertaan? –’Se on sillai vissimpi. Se on sillai vissimpi.”

15.5:

”Kylällä oli kaksi Korhosta, joista toinen ontui, koska hänellä oli toinen jalka lyhyempi. Hienotunteisia kun olivat, niin kyläläiset kutsuivat toista heistä ’Korhoseksi’ ja terveempää ’tasajalka-Korhoseksi”.

18.5:

”Antti Rinteen hallitus ei edistänyt kannabisaloitteen läpimenoa, mutta laillistaisiko Sanna Marin?”

19.5:

”Vähän nukkuva kahden naisen anoppi tunnettiin miniöistään.”

20.5:

”Kun Adlai Stevenson oli USA:ssa presidenttiehdokkaana, niin innokas kannattaja vakuutti hänelle, että kaikki fiksut amerikkalaiset kyllä häntä äänestävät. Stevenson vastasi: ’Se olisi hienoa, mutta tullakseni valituksi tarvitsen enemmistön äänestäjistä.”

22.5:

”Venäjä on arvoituksen sisällä oleva salaisuuteen kääritty ongelma.” (Winston Churchill)

25.5:

”Aamupäivällä monen merkkipäiväni onnittelijan kehut olivat niin ylitsevuotavat, että suorastaan häpesin. Mutta iltapäivään tultaessa rupesi tuntumaan, että olisi tuokin voinut hieman reippaammin kehua…” (Mauno Koivisto)

26.5:

”Läntinen asiakas soitti hotelliin Minskiin ja rupesi sättimään hotellin vastaanoton virkailijaa tämän huonosta englanninkielen taidosta. Virkailija oli vähän aikaa hiljaa ja kuittasi takaisin: ’Jos haluatte puhua englantia, soittakaa hotelliin Lontooseen.”

27.5:

”Jos haluat pizzaa, mene pizzeriaan. Jos haluat maaleja, mene maalille.” (Ville Nieminen, jääkiekkovalmentaja)

28.5:

”Koskaan ei tarvitse selittää mitä ei ole sanonut.”

29.5:

”Kun tyhmä äänensä vaientaa, hän hiljaista viisasta muistuttaa.”

(Toukokuu loppuu, karanteenikin helpottaa, joten päivän kevennykset olivat tässä, kymmenen viikon jälkeen. Kätellä ei saa, mutta hymyillä saa!)