Jäsentiedote 1/2024

Puheenjohtajalta tammikuussa 2024

Hyvä Seniori,
TERVEYTTÄ JA RAUHAA ALKANEELLE VUODELLE 2024

Kulunut vuosi oli Suomessa uuden oikeistohallituksen ja opposition välistä sanailua, kun hallitus koittaa saada suureksi paisunutta valtion budjetin alijäämä pienenemään. Kun siihen lisätään vielä Venäjän
brutaalin hyökkäyksen jatkuminen Ukrainassa sekä aivan vuoden lopussa kolmansien maiden henkilöiden käyttäminen hybridivaikuttamiseen Suomea kohtaan, kansalaisilla on riittänyt puheenaiheita; itärajan alueen asukkaat ovat varmaankin olleet jopa huolestuneita.
Porvoon kansallisten seniorien toiminta kuluneen vuoden aikana oli vilkasta; olihan korona jo taltutettu ainakin rauhaisempaan muotoon.
Teatterimatka Suomen Kansallisteatteriin oli menestys: iso tilauslinja-auto oli täynnä. Teatteriesitys ’Ensimmäinen Tasavalta ’ on ollut muutoinkin suosittu.
Kesällä teimme bussimatkan Imatralle, jolloin pääsimme näkemään, mitä on tapahtunut Venäjän ja Suomen väliselle matkustukselle; itärajan tuntumassa olevat kauppakeskukset ovat tyhjiä. Myöhemmin syksyllä saimme tutustua Suomen eduskuntaan.
Kerhojen toiminta oli vilkasta, vetäjät aktiivisia mikä on ilahduttava asia.
Säännöllisiä jäsentapaamisia oli kaikkiaan 13. Jäsentapaamisten yhteydessä meillä oli ansiokkaita luennoijia ajankohtaisista aiheista. Hallitus kokoontui kaikkiaan 10 kertaa. Syyskokouksessa valittiin yhdistykselle uusi puheenjohtaja sekä yksi uusi hallituksen jäsen. Hallitukseen valittiin puheenjohtaja ja seitsemän (7) jäsentä sekä kaksi hallituksen varajäsentä, uusien sääntöjen mukaisesti. Uudet säännöt hyväksyttiin syyskokouksessa.
Jäsenmäärä meillä oli vuoden lopussa 362, uusia jäseniä on liittynyt 54, siis yksi / viikko. Erinäisistä syistä yhdistyksestä erosi 25 jäsentä, joten vuoden jäsenlisäys oli 29.
Tämän kirjeen liitteenä on jäsenmaksulomake ja Toimintakalenteri, josta käy selville hallituksen jäsenten ja eri kerhojen vetäjien yhteystiedot. Muistathan säilyttää. Uuden hallituksen puheenjohtajaksi syyskokous valitsi Esko Pennasen, uudeksi hallituksen jäseneksi Liisa Jankkarin sekä varajäseniksi Risto Anttosen ja Tuula Ripatin. Edellisen hallituksen jäsenet Hannu, Eeva-Liisa,
Risto J, Martti, Maria ja Pirkko sekä sihteeri Maarit jatkavat uuden hallituksen jäseninä edelleen. Kerhojen vetäjinä toimi ansiokkaasti useat yhdistyksemme jäsenet, jotka ovat lupautuneet jatkamaan; muutama uusi kerhonvetäjä on aloittanut vuoden alussa.
Meillä on tulossa varsin monipuolista ohjelmaa sisältävä toimintavuosi. Kevään aikana meillä on jokaisen jäsentapaamisen yhteydessä esitelmöitsijä ajankohtaisista aiheista. Loppuun haluan toistaa kunnioitetun kenraali Adolf Ehrnroothin sanat: ”Suomi on hyvä maa. Tämä on paras
paikka meille suomalaisille”. Tapaamme iloisissa merkeissä kuluvan vuoden aikana!

Esko P